(podrobnosti o počasí níže)

DOPRAVA V DUBAJI

LETIŠTĚ

Z Prahy (kód letiště PRG) létají přímo na Mezinárodní letiště Dubaj (Dubai International Airport, označované DXB) společnosti SmartWings (také jako Travel Service nebo ČSA), FlyDubai – oboje přistává na Terminálu 2, a Emirates – Terminál 3. Lety společností Aeroflot, Air India, Air France, British Airways, KLM, Cathay Pacific, Lufthansa, Turkish Airlines, UIA a mnoha dalších jsou operovány na Terminálu 1.

Mezi všemi terminály letiště DXB jezdí zdarma 24 hodin denně shuttle busy.

U Terminálů 1 a 3 jsou stanice metra Červené linky (viz. text níže).
Od T3 jede také bus č. 88 – přes T1, zastávku u stanice metra Union, až na autobusové nádraží Gold Souq (u stanice metra Palm Deira), nebo bus C1 ke stanici metra Union a na autobusové nádraží Al Satwa.
Od T1 jede bus č. 33, kolem stanic metra Deira City Centre a BurJuman, až na autobusové nádraží Al Ghubaiba (u stejnojmenné stanice metra).

U Terminálu 2 žádná stanice metra není, do čtvrti Deira jedou autobusy 43 a 13B ze zastávky několik metrů před budovou. Z linky 43 můžete na metro přestoupit na stanici metra Salah Al Din, nebo na konečné na autobusovém nádraží Gold Souq – stanice metra Palm Deira.

V Dubaji je v provozu ještě jedno mezinárodní letiště, Mezinárodní letiště Al Maktoum, v zóně volného obchodu Dubai World Central (odtud kód letiště DWC) ve čtvrti Jebel Ali. Zatím má jen jednu ranvej a létá tam pouze několik asijských nízkonákladovek, v sezóně i ještě pár evropských. Z Prahy žádná. Z letiště jezdí ke stanici metra Ibn Battuta bus F55, nebo F55A na autobusovou zastávku Satwa.

Před nástupem do autobusu nebo metra je třeba mít zakoupenou jízdenku nebo nabitou kartu Nol z pokladny, automatu nebo autorizované prodejny (více v textu níže).

Karty Nol

(Nol v arabštině znamená Jízdné) jsou předplacené jednorázové nebo dobíjecí karty/jízdenky na městskou hromadnou dopravu v Dubaji, na vše provozované státní společností RTA (Roads and Transport Authority). Kromě Modré karty jsou anonymní. Kupují a dobíjejí se u výdejních automatů, nebo u pokladen ve vstupních halách do metra, v autorizovaných prodejnách a zákaznických centrech, anebo na autobusových nádražích. Karty lze použít pro metro, tramvaje, autobusy, vodní busy nebo i parkování, podrobnosti v tabulce níže. Jízdenka/karta se přikládá k čtecímu zařízení při nástupu i při výstupu, je nutné vyčkat cca 2 vteřiny na zvukový signál. Na displeji se při opouštění přepravního prostoru zobrazí zůstatek. Pokud si „nepípnete“ při nástupu, bude při případné kontrole jízda považována za neoprávněnou. Pokud si „nepípnete“ při výstupu, bude při dalším nástupu předchozí jízda automaticky ukončena, a z karty bude odečteno nejvyšší možné jízdné na předchozím spoji. Maximální doba v přepravním prostoru je při jízdě kratší než 3 km v rámci jedné zóny – 90 minut (max. 1 přestup) a při jízdě delší než 3 km v rámci jedné a více zón – 180 minut (max. 3 přestupy).

V tabulce není uvedena Blue Card/Modrá karta, která je dostupná jen pro obyvatele SAE a vystavuje se na jméno.

Děti do výšky 90cm a věku 5 let jsou v dubajské městské hromadné dopravě přepravovány zdarma.
Osoby se zdravotním postižením jsou také přepravovány zdarma.

TAXI

Nejpohodlnější a nejčastěji využívanou dopravou z letiště i obecně po městě jsou taxíky. V Dubaji jich jezdí kolem 10 tisíc. Taxi služba ve městě podléhá státní regulaci. Už u výdeje zavazadel na letišti jsou vyvěšené plakáty znázorňující oficiální vozy taxi, mají béžovou barvu a barevně rozlišenou střechu podle společností které je provozují – oranžová, modrá, zelená apod. S růžovou střechou jezdí taxi pouze pro ženy, a řídí je pouze ženy. Nejčastěji sedany Toyota Camry, samozřejmě s klimatizací.
Nástupní taxa u letiště je 25 Dhs, ve městě 8-12 dirhamů (liší se podle dne v týdnu a denních hodin).
Kilometrová sazba je 1,82-1,86 Dhs, nebo 1,96 Dhs za cestu z letiště, růžovým taxi, nebo rodinným taxi.

AUTOBUSY

Síť autobusových spojů je hustá, některé linky jezdí každých 5 minut, ale jiné třeba až každých 35 minut. Autobusové zastávky jsou označené svislou značkou většinou i s jízdním řádem, trasou se vzdáleností a dobou k dalším stanicím. Hodně zastávek má i klimatizované čekárny. Samotné autobusy jsou samozřejmě také klimatizované, kvalitní a čisté (je zakázáno jíst, pít a žvýkat). Není to tak jasně barevně označeno jako v metru, ale přední část autobusu je vyhrazena ženám. Je třeba mít před nástupem zakoupenou jízdenku nebo nabitou Nol kartu buď z autobusového nádraží nebo ze stanice metra. V autobusech ani na zastávkách není kde karty dobít nebo si koupit jízdenku. Čtecí zařízení na karty/jízdenky Nol je uvnitř autobusu, vstupuje a vystupuje se všemi dveřmi. Další zacházení s kartami/jízdenkami Nol viz. odstavec „Karty Nol“ výše.

Mapa sítě integrované veřejné dopravy v Dubaji, pdf, 6MB

METRO

Dubaj má v provozu 2 linky plně automatizovaných souprav bez strojvedoucího:

Červená linka
Vede mezi stanicí Rashidiya a UAE Exchange v délce 52 kilometrů. Má 29 stanic – 24 nadzemních, 4 podzemní a jednu pozemní. Jižně od Vodního kanálu vede podél Sheikh Zayed Road.

Zelená linka
Vede mezi stanicí Etisalat a Creek v délce 22,5 kilometrů. Má 20 stanic – 12 nadzemních a 8 podzemních. Linky se kříží ve dvou stanicích – BurJuman a Union.

Od soboty do středy je metro v provozu od 5.30 do 24.00, ve čtvrtek a pátek jezdí od 5.30 do 2.00.
Vlakové soupravy jsou pětivozové, s oddělenou částí Gold Class. Ve vozech třídy Silver je část vyhrazená ženám a dětem, značeno růžově, jak ve vlaku tak už na podlaze nástupiště.
Metro denně přepraví více než 500 tisíc cestujících, ročně přes 200 milionů (Pražské metro kolem 500 milionů).
Uvnitř je zakázáno jíst, pít a žvýkat – všude je čisto a pořádek.
Maximální rychlost souprav je 110 km/h.
Ve všech stanicích metra je mapa nejbližšího okolí s hotely a dalšími budovami, plánek stanice, v přestupových stanicích trojrozměrné nákresy jednotlivých podlaží, a další piktogramy a nápisy usnadňující orientaci uvnitř i vně stanice.
Čtecí zařízení na karty/jízdenky Nol je u vstupu do přepravního prostoru, před eskalátory, obdobně jako označovací přístroje v metru v Praze. Další zacházení s kartami/jízdenkami Nol viz. odstavec „Karty Nol“ výše.

TRAMVAJ

Dubai Tram doplňuje systém městské dopravy v jedné z luxusnějších částí Dubaje, okolo přístaviště Dubai Marina ve čtvrti Jumeirah. Vlaky mají třídy Gold, Silver a Family a každý pojme až 405 cestujících. Nebývají ale příliš plné. V této části města se MHD moc nejezdí, kdo zde žije nebo pracuje jezdí buď autem nebo metrem. Ze stanice Dubai Marina na konečnou stanici Al Sufouh cesta trvá 42 minut. Po dokončení druhé fáze výstavby by měla linka vést až k Mall of the Emirates a k hotelům Jumeirah a Burj Al Arab.
Provozní doba od soboty do čtvrtka 6.00 – 1.00, v pátek 9.00 – 1.00.
Čtecí zařízení na karty/jízdenky Nol je u vstupu do přepravního prostoru, v klimatizovaných čekárnách. Trasa tramvaje vede zatím jednou zónou, se Stříbrnou kartou stojí tedy jízdné 3 Dhs, s Červenou jízdenkou 4 Dhs a v Gold Class 6 Dhs. Další zacházení s kartami/jízdenkami Nol viz. odstavec „Karty Nol“ výše.

VODNÍ BUS
Linka B1 pluje po Creek na trase: Bur Duabi – Dubai Old Souq – Al Sabkha – Baniyas – Al Seef
Linka B2 pluje po uměle vytvořeném přístavišti v luxusní obytné a obchodní čtvrti Dubai Marina na trase: Marina Promenade – Marina Mall – Marina Walk – Marina Terrace
3 – 5 dirhamů podle vzdálenosti, celodenní jízdenka 25 dirhamů.

ABRA
Velmi populární způsob přepravy v Dubaji jsou tradiční motorové loďky abra přepravující za pouhý 1 dirham pasažéry mezi oběma břehy kanálu Creek. Na linkách Bur Dubai – Deira Old Souq a zpět, a Dubai Old Souq – Al Sabkha a zpět. Na loďky se vejde cca 25 osob. Nemají jízdní řád, přeplouvají stále.

THE PALM MONORAIL
Jednokolejná nadzemní dráha na uměle vystavěný poloostrov tvaru palmy Palm Jumeirah do stanice Atlantis Aquaventure (vodní park hotelu Atlantis). Je dlouhá 4450 metrů a začíná ve stanici Palm Gateway u stanice tramvaje Palm Jumeirah (viz. obrázek výše). Plánuje se prodloužení až ke stanici metra Dubai Internet City.
Jednosměrná jízdenka 15 Dhs, zpáteční jízdenka 25 Dhs.

DUBAI FERRY
Motorové lodě plující delší vyhlídkové trasy.
Linka F1: Al Ghubaiba – Dubai Canal Station – Dubai Marina (oběma směry se vyjíždí v 11.00, 13.00, 18.30).
Linka F2: okružní plavby Dubai Marina – hotel Burj Al Arab a zpět (15.00) a Dubai Marina – hotel Atlantis a zpět (17.00).
Linka F3: Al Jaddaf Station (10.00, 12.00, 17.30) – Dubai Canal Station / zastávky na znamení Dubai Design District, Al Wajeha Al Maeyah, Marasi, Business Bay, Sheikh Zayed. V opačném směru se z Dubai Canal Station vyplouvá v 12.05, 14.05 a v 19.35.
Linka F4: okružní plavby Al Ghubaiba – Creek a zpět (15.00) a Al Ghubaiba – pláž Jumeirah a zpět (17.00).
Kromě okružních plaveb nejsou jízdenky zpáteční.
Cena 50 AED Silver Class/75 AED Gold Class). Plavby z Al Ghubaiba nebo Dubai Marina pouze do stanice Dubai Canal stojí 25/35 AED.

Přesné časy a aktuální ceny plaveb.


POČASÍ V DUBAJI

doporučení

Vnímání teplot a vlhkosti má každý člověk jiné. Měsíce prosinec – březen se dají považovat za období vhodné k návštěvě města, občas může zapršet a koupání v moři je jen pro otužilejší jedince, ale teplota vzduchu je příjemná. Březen – květen, říjen a listopad je v Dubaji objektivně nejvhodnější doba jak k procházení po městských zajímavostech, tak k odpočinku na plážích. Bývá počasí podobné našemu teplému létu. Pro někoho ale může být už příliš teplo. Moře mívá 22-30°C. Měsíce červen – září je zejména v ulicích města velmi velké horko, někdy i dusno, návštěvu by měli zvážit citliví jedinci a děti. Rizikem je nejen venkovní teplota, ale i klimatizované prostory a přechody mezi těmito prostředími.

podrobně

leden

Nejchladnější měsíc v roce, průměrná maximální teplota je kolem 24°C a průměrná minima 14°C. Už také bylo 32°C, stejně tak k ránu i 8°C. Je často zataženo, severozápadní vítr šamal do Perského zálivu přináší proměnlivé a chladné počasí, bouřky a rozbouřené moře. V průměru prší pět nebo šest dní z měsíce, bylo už zaznamenáno sedmnáct deštivých dnů. Dešťové srážky jsou často jen krátké a intenzivní s izolovanými bouřkami. Průměrně napadne 19 mm, zaznamenáno bylo i 108,8 mm. Za jasných dnů je příjemně teplo a odpoledne vane bríza (slabý vítr od moře). Teploty moře jsou kolem 21°C.

únor

Teploty se pomalu zvyšují, denní průměry už jsou kolem 25°C, v noci 15°C. Extrémy 36°C a 7°C. Zimní šamal pokračuje, vítr může být silný a počasí je celkově proměnlivé. To dělá z února jeden z největrnějších měsíců. Kvůli silnému větru musela být např. zrušena jedna etapa cyklistického závodu Okolo Dubaje 2017. Šamaly přinášejí ze severu chladné, větrné a občas i deštivé podmínky na jih zálivu. Při přechodném zeslábnutí šamalu převládnou jihovýchodní větry přinášející horké suché podmínky a občasné písečné bouře. Únor je nejdeštivější měsíc v roce, s průměrem srážek 25 mm, rekordní úhrn srážek za den byl v roce 1988 kdy napršelo 150,2 mm. Předpokládaný počet srážkových dnů v měsíci je 5, při silnějším šamalu může být i přes deset. Déšť většinou nebývá prudký, spíše poprchává, ale třeba celé dny. Moře je spíše pro otužilce, vychladlo k 20°C.

březen

Období od března do května jsou jarní měsíce i v Dubaji. Teplota začíná postupně stoupat. Průměrná maximální teplota vzroste v březnu na asi 28°C, ale stále ještě může přijít silnější oblačnost nebo déšť. Počasí je pořád dost proměnlivé, asi jako u nás tzv. aprílové počasí. Březen je nejdeštivější měsíc co se týká počtu deštivých dní, v průměru prší šest, ale propršelo už i osmnáct dní. Stejně tak je v tomto měsíci nejčastější výskyt bouřek. Průměrné srážky za měsíc jsou 21 mm, ale bylo bylo už naměřeno 155 mm. Stejně jako v únoru, v období slabšího šamalu, převládnou větry z jihovýchodu, které přinesou teplý a suchý pouštní vzduch. Zaznamenány byly i 40°C teploty, minima ale neklesají pod 10°C. Moře už může mít 22°C.

duben

Slunce začíná stoupat na obloze, doba slunečního svitu přesahuje 10 hodin. Duben přináší krásné počasí nad celé Emiráty. Maximální teploty jsou typicky až kolem 33°C, vlhkost vzduchu je obecně nízká, a proměnlivé počasí méně časté. Očekávaný úhrn srážek je okolo 7 mm, které připadají průměrně na tři deštivé dny v měsíci, ve výjimečných letech spadlo i 60 mm. Pobřežní odpolední bríza nabývá na síle. Při vyšších teplotách se rozdílné teploty vzduchu a moře mohou vyvinout v silné bouře a deště. Během prudké bouře v roce 1981 padaly kroupy velikosti golfového míčku a v roce 2003 bouře zvedla vítr o rychlosti 98 km/h v nárazech až 130 km/h. Ke konci měsíce se subtropické tryskové proudění (známé i jako jet stream) posune na sever a odřízně jih od vlivu chladného a proměnlivého počasí ze severozápadu. Moře se u pobřeží zahřálo už asi na 25°C.

květen

Květen často ohlašuje začátek letních veder, průměrné maximální teploty se pohybují mezi 37 a 38°C, ale bylo zaznamenáno i 47°C. K ránu teplota většinou neklesá pod 25°C. Vlhkost je však na nejnižší úrovni za rok a déšť a bouřky jsou extrémně vzácné. Horký a suchý jihovýchodní vítr často převažuje, ale je ještě příjemně vzhledem k nízké vzdušné vlhkosti. Slunce je nad obzorem přes 11 hodin. Teploty moře se zvýšujíí na zhruba 28 až 29°C.

červen

V průběhu června se obvykle nízký tlak nad jižním Iránem, který se vyvíjí v závětří hor, spojí s hřebenem vysokého tlaku nad Saúdskou Arábií a způsobí tam vítr severozápadního směru, letní šamal, který může přetrvávat v této části zálivu po dobu až šesti týdnů. Jev je místně známý jako „Čtyřicetidenní šamal“. Rok od roku se nástup a síla tohoto jevu může značně lišit. Horko a sucho jsou pro tento měsíc typické. Teplota průměrně dosahuje 39°C, ale může být až 47°C, v noci nejde pod 27°C. Vlhkost vzduchu je stále ještě nízká. Sluneční svit je nejdelší z celého roku – 11,5 hodiny. Dubaj je zcela bez srážek. Bouře se mohou vyskytnout v horách ve vnitrozemí, do města pak přinášejí prach a písek které dramaticky sníží viditelnost na několik hodin. Stejné komplikace způsobují severní a severozápadní větry. Teploty moře dosahují 31°C.

červenec

Vzhledem k vrcholícímu létu a monzunu postupujícímu na sever přes Indii s tvorbou tlakové níže nad jižním Iránem se proudění vzduchu v jižní části zálivu zpomalí. Odpoledne většinou vane mírná až čerstvá severovýchodní bríza. Vzdušná vlhkost se pro nás středoevropany stává hůře snesitelnou. Kombinace vysokých teplot a vysoké vlhkosti může způsobit letní bouřky, které nejsou neobvyklé. Stejně jako v červnu, i tyto se obvykle vyvíjejí v horách na východě emirátu. Mořský vánek na východním pobřeží poloostrova vhání velmi vlhký vzduch do hor, kde se pozdě odpoledne spojí s brízou od severozápadu. Jihovýchodní větry pak pomáhají k šíření bouře směrem k pobřeží zálivu, kde mohou občas ovlivňovat i Dubaj. Průměrný úhrn srážek za červenec není ani jeden milimetr. Případná bouřka může být vydatná, ale brzy přejde. Teploty v červenci jsou zpravidla kolem 41°C, v noci klesají jen ke 30°C. Rekordní teplota 52,1°C byla zaznamenána v červenci 2002. Teploty mořské vody už dosahují 32-33°C.

srpen

Podmínky v průběhu srpna jsou podobné těm červencovým, pokud jde o teploty a vlhkost. Během léta nárůstem teploty mořské hladiny v Perském zálivu vzrůstá tvorba vodní páry. Odpolední mořský vánek přinese tento teplý a vlhký vzduch do pobřežních oblastí, Dubaj nevyjímaje. Srpen je pro nás asi nejméně příznivý měsíc k návštěvě Dubaje. Ve stínu se teploty pohybují vysoko přes 40°C, v noci neklesají pod 31°C. V betonovo-skleněno-ocelových ulicích Dubaje je teplota ještě vyšší. Riziko letních bouřek trvá, ale zcela výjimečně se dostanou až k městu. Vnitrozemské pouštní oblasti mají poněkud odlišné klima, i když letní maximální teploty jsou tam často vyšší než na pobřeží, průměrná vlhkost vzduchu je tam ale až o 20 % nižší než v pobřežních oblastech. Moře už má kolem 33°C, ale byly zaznamenány teploty i nad 35°C.

září

Teploty začínají klesat, přes den se zastaví už pod 40°C, v noci klesají až k 27°C. Mohou se ale pohybovat i mezi 22 a 45°C. Teploty moře dosáhly vrcholu na konci srpna, pobřeží je ovlivňováno teplým a vlhkým vzduchem. Září je zdaleka měsíc s nejvyšší vzdušnou vlhkostí. Ani tento měsí nedoporučujeme k návštěvě. Září je měsíc s vysokým výskytem mlhy. Jak začínají noční teploty klesat k 20°C, začníná se v časných ranních hodinách tvořit mlha. Moře postupně chladne, ale stále má kolem 32°C.

říjen

Nastává příjemnější část roku, maximální teploty v říjnu se pohybují okolo 35°C, v noci 24°C. Slunce je na obloze 10 hodin. Vlhkost zůstává poměrně vysoká, ale je už snesitelná. Noční teploty i nadále klesají rychleji než teplota moře, mlha je tedy v časných ranních hodinách obvyklá. Počasí je většinou suché, ale výjimečně se mohou objevit bouřky. Průměrná teplota moře je 30°C.

listopad

Teploty nadále prudce klesají v průběhu měsíce s průměrnými maximy mezi 30 a 31°C, k ránu už bývá k 20°C. Subtropický jet stream se pohybuje směrem na jih a větry ve vyšší atmosféře nad jihem zálivu zvyšují možnost průniku tlakové níže ze severu a západu. Koncem měsíce už může přijít první zimní šamal a začne proměnlivé počasí. Obvykle málo prší, průměrné měsíční úhrny jsou necelé 3 mm, ale v listopadu 1997 bylo dvanáct srážkových dnů včetně čtyř bouřkových dnů kdy spadlo 31 mm srážek. V roce 2004 bouře přinesla prudký déšť (24 mm) a krupobití s kroupami o průměru 1,5 cm.

prosinec

Převládá proměnlivé a vlhké počasí, průměrné měsíční srážky jsou 15 mm s třemi až čtyřmi deštivými dny v měsíci. Už ale také napršelo 73 mm za 24 hodin, a za celý měsíc i 130 mm. Střední maxima klesla na 26°C s minimy typicky kolem 16°C. Vlhkost je často vysoko v časných ranních hodinách, ale mlhy už se vyskytují méně. Slunce je nad obzorem něco málo přes 8 hodin. Teplota moře klesá na asi 23°C.