Už jsme v této vesničce na okraji srílanské vysočiny byli v roce 2016, ale kromě spousty restaurací a turistů mě nijak zvlášť nezaujala. Jo, je tam chladnější klima, protože leží v nadmořské výšce kolem 1020 metrů. Ale okolí mi zase tak úžasné nepřišlo. Pár vodopádů, ale na Srí Lance jsou i hezčí. Nějaký ten kopeček s výhledem, ale na to jsou lepší ne příliš vzdálené Horton Plains. Čajovníkových plantáží poskrovnu, dál na západ jsou mnohem lepší lokality. Hojně jsou tady zeleninová políčka. Upřímně, ani dnes mi není jasné proč se zrovna Ella stala Mekkou cestovatelů po Srí Lance. Možná právě pro to že je tady od každého trošku. Ale i tak je tady příjemně a určitě byste ji měli navštívit.
Letos jsme se tam při okruhu po jižní části ostrova vydali znovu. Cíl byl jasný. Jedno z nejvíce fotografovaných míst na Srí Lance, Nine Arch Bridge – devítiobloukový železniční viadukt mezi stanicemi Ella a Demodara. Sinhálsky ආරුක්කු නමයේ පාලම, což volně přeloženo znamená Most devíti nebes. Klene se nad údolíčkem ve výšce 24 metrů a délce 91 metrů. V provozu je až od roku 1941, i když stanice Ella už od roku 1918, protože se kvůli účasti Britského impéria (tehdejšího okupanta/kolonizátora) v První světové válce stavba úplně zastavila. Ocel která byla pro konstrukci mostu připravena byla použita k vojenským účelům. Místní tak začali stavět most bez oceli, pouze z kamenných kvádrů a cementu. Slavným se stal až s příchodem sociálních sítí, hlavně Instagramu. Není divu, krajina je fotogenická, kolem jsou malé čajovníkové plantáže a pod mostem rostou banánovníky. Například mezi Libercem a Českou Lípou je v Novině také kamenný viadukt. Z roku 1900, má 14 oblouků, výšku 30 metrů a délku 230 metrů, ve všech ohledech tedy svého srílanského kolegu překonává, ale nikdo tam neprodává za 100 rupií/ 17 Kč čerstvé kokosové ořechy, jako tady. Možná proto tam neproudí davy cestovatelů z celého světa. 🙂
Kudy tam
Pokud se ubytujete přímo v Elle u hlavní silnice, můžete jít k viaduktu pěšky nebo se tam nechat dovézt, třeba tuktukem. Na sever kolem vlakové stanice je to 4,5 km, a tuktuk vás doveze až ke kolejím u severozápadního konce mostu. Pokud jste ochotní jít asi 300 metrů džunglí (za mokra velmi kluzko), můžete jet třeba tuktukem z Elly na východ asi 2 km, nejlépe k něčemu co se jmenuje 9arch View, Nine Arch Lodge, Villa Nine Arch, nebo tak nějak, aby bylo jasné že jste fakt blízko. Pak už jen seběhnete z kopce k jihovýchodnímu konci viaduktu – necelých deset minut chůze. Pěšky můžete jít už z Elly – nejdříve po stejné silnici B113 na východ, a za Rose Garden Ella odbočit vlevo a po lesní pěšině jít asi 800 metrů až k severozápadnímu konci viaduktu. To zabere nejméně tři čtvrtě hodiny. Když se budete kochat hodně, tak i o hodně déle. Lze jít i pěšky po kolejích, ale je to časově nejnáročnější a nejméně pohodlná volba. Chůze v kolejišti je sice oficiálně zakázána, ale místní tak běžně chodí po celé Srí Lance. I když potkáte policisty, tak vám nic neřeknou. Zákaz platí a když se vám něco stane, váš problém. Vlaky tady na vysočině jezdí docela pomalu, s nastraženýma ušima (a pro jistotu i s jízdním řádem) se nemáte čeho bát.
My jsme se ubytovali kousek nad viaduktem v Nine Arch Lodge s nádherným výhledem do údolíčka. K mostu to bylo jen těch deset minut chůze, ale jinak je to tady konec světa. Do Elly na nákupy a do restaurací daleko, tak jsme se druhý den po prohlídce viaduktu nechali odvézt do městečka a další noc už strávili tam.
Fotografické orgie
Pokud vstanete dostatečně brzy v některém z výše uvedených ubytovacích zařízeních s výhledem, můžete zachytit romantickou ranní mlhu povalující se mezi kopečkama až k mostu.
První ranní vlak projíždí už krátce po šesté, to může být ještě šero, kolem půl sedmé už to je lepší. Jestli jste ranní ptáče, můžete vyrazit k viaduktu dokud tam nedorazí pěšáci z Elly a spáči. Hlavně instagrameři si rádi přivstanou, aby mohli v klidu selfíčkařit a tvořit bez diváků a překážejících. V osm tam ještě moc lidí nebylo, v devět už docela Václavák. Míst pro zajímavé fotky je spousta. Nejčastější fotky jsou z čajovníkových plantáží pod mostem, z lesní cesty během příchodu od Elly, nebo z Asankovy kavárny (když už se mu tam nasáčkujete, je slušnost něco si koupit).
Jinak se tvořivosti meze nekladou. Populární je i focení siluet v blízkém tunelu. Při posedávání a poskakování po okraji mostu pozor na pád. Pochopitelně je třeba dávat pozor na vlak, ale kromě jeho houkání vás na něj upozorní i hlídač s píšťalkou. Po ránu tam nebyl, před příjezdem vlaku v 9.17 už vyháněl lidi z celého mostu.
Časy průjezdů vlaků
Níže jsou uvedeny časy, kdy vlaky projíždí po mostě. Ranní vlaky jsou většinou přesné, pozdější už mohou nabírat zpoždění, nebo nemusí jet vůbec. Nebo mohou jet vlaky mimo jízdní řád. Promyslete si předem odkud co jak chcete fotit. Vlak sice nejezdí rychle, ale pózovat vám nebude. A přebíhat v davu dalších fotografů na jiné stanoviště není úplně bezpečné, praktické ani ohleduplné.
Směrem do Elly by měly vlaky po viaduktu projíždět v 6:33, 9:17, 11:50, 14:30 (jen so+ne), 18:45
Směrem z Elly by měly vlaky po viaduktu projíždět v 6:11, 12:56, 15:20, 17:23, 18:28
Tento vlak jsem fotil v neděli 10.2.2019 v 8:05 kdy jel směrem od Elly, ale v žádném jízdním řádu není…
Vlak který projížděl přes viadukt v 9:17 směrem do Elly, už projížděl přes prázdný most, hlídač všechny „vypískal“.
Po průjezdu vlaku se kolejiště opět promění v pěší zónu.